Jak założyć własnego bloga

Jak założyć własnego bloga.

Wpis przeznaczony jest głównie dla początkujących użytkowników myślących o założeniu własnego bloga, dlatego zacznę od objaśnienia kilku podstawowych pojęć. Następnie krok po kroku przeprowadzę Cię przez proces uruchamiania własnej strony internetowej.

Podstawowe pojęcia

Co powinieneś wiedzieć, zanim zabierzesz się za tworzenie własnej strony internetowej lub bloga ? Trzy najważniejsze pojęcia, którymi będziemy się tutaj posługiwać to: domena, hosting oraz wordpress.

Domena internetowa to unikalny adres internetowy, pod którym możesz udostępnić w Internecie swoją stronę WWW, bloga czy sklep (dla przykładu moja domena to: zarabiaj365). Sama domena nie wystarcza jednak do opublikowania strony czy bloga w Internecie. Zakup domeny daje nam tylko prawo do wyłącznego posiadania określonej nazwy domenowej, którą należy co rok odnawiać. Aby umieścić stronę pod zakupioną domeną, należy jeszcze dysponować hostingiem.

Hosting definiowany jest na dwa sposoby. Jako przestrzeń dyskowa na serwerze lub jako usługę udostępniania tej przestrzeni. W skrócie. Aby nasza strona internetowa mogła zaistnieć w globalnej sieci, musi zostać umieszczona na serwerze. Serwer to nic innego jak bardzo potężny komputer na stałe podłączony do Internetu.

Teoretycznie istnieje możliwość udostępniania strony internetowej bezpośrednio z własnego domowego komputera (pod warunkiem oczywiście, że będzie podłączony do Internetu). Jednak w praktyce byłoby to bardzo skomplikowane i nieefektywne. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy profesjonalnie zajmującej się tego typu działalnością.

WordPress jest aplikacją, służącą do zarządzania treścią na stronie internetowej/blogu. WordPress instalujemy na serwerze/hostingu dzięki niemu możemy tworzyć oraz edytować naszego bloga. Robimy to przy użyciu dowolnej przeglądarki np. na domowym laptopie.

Warto jeszcze we wstępie zaznaczyć, że w kwestiach czysto technicznych, sposobie tworzenia treści, strona internetowa i blog, niczym szczególnym się od siebie nie różnią.

Domena + Hosting

Zarezerwowanie własnej domeny oraz wykupienie hostingu, to dwie niezależne od siebie usługi i mogą być obsługiwane przez dwóch różnych dostawców. Jednak początkującym użytkownikom, zalecam wykupienie domeny oraz hostingu w tej samej firmie. Dzięki temu unikniemy dodatkowych problemów technicznych i komplikacji.

Warto w tym momencie zwrócić uwagę na promocje oferowane przez dostawców. Często zdarza się, że po wykupieniu hostingu w danej firmie, dostaniemy możliwość darmowej rejestracji jednej domeny. W poniższym przykładzie za domenę została naliczona niewielka opłata, dlatego warto zawsze sprawdzać aktualną ofertę u kilku różnych dostawców.

Na potrzeby tego poradnika skorzystałem z usług home.pl Jednak nie należy traktować tego jako mojej rekomendacji. Po prostu coś trzeba było wybrać. Aczkolwiek uważam, że panel klienta u tego dostawcy jest stosunkowo prosty w obsłudze.

Etap pierwszy – wybór dostawcy oraz odpowiedniej oferty.

Wchodzimy na stronę www.home.pl (lub posiadający bardzo podobny panel klienta: www.az.pl), i klikamy zaznaczoną na zdjęciu żółtym kółkiem zakładkę „Hosting”.

Teraz wybieramy interesujący nas pakiet. Możemy zapoznać się z kilkoma podstawowymi parametrami oferowanego hostingu. Są to między innymi pojemność dysku, czy liczba baz danych, które będziemy mogli utworzyć. W praktyce oznacza to np. liczbę instalacji Wordpress. Początkujący użytkownik raczej nie wykorzysta nawet w połowie możliwości choćby najmniejszej dostępnej opcji. Proponuje więc, zamiast na parametrach skupić się raczej na cenie i nasz pierwszy hosting potraktować jako próbny czy tymczasowy. W poniższym przykładzie mocniejszy Hosting Biznes kosztuje mniej, dlatego wybrałem właśnie taką opcję.

Eliminacja niepotrzebnych kosztów

W celu zmniejszenia kosztów zrezygnowałem także z certyfikatu SSL. Jest to protokół sieciowy używany do bezpiecznych połączeń internetowych. Zapewnia poufność transmisji danych, przesyłanych przez Internet. Uważam, że na tym etapie jest od dla nas zbędny.

Certyfikat będzie można dokupić w każdej chwili. Oczywiście w  przyszłości warto rozważyć zabezpieczenie każdej naszej domeny certyfikatem SSL. Buduje to wiarygodność witryny oraz poprawia jej pozycję w wyszukiwarkach.

Po kliknięciu przycisku „Wybieram” widzimy podsumowanie wybranej usługi. W tym momencie mamy również możliwość wyboru i dokupienia domeny. W zaznaczonym oknie (żółte kółko na obrazku), wpisujemy interesującą nas nazwę i klikamy przycisk „Wyszukaj”.

Jeżeli domena, która nas interesuje, jest już zajęta, od razu otrzymamy taką informację i nie będzie możliwości zarejestrowania takiego adresu. W tym przypadku trzeba będzie próbować do skutku z innymi nazwami. Zdobycie popularnego adresu internetowego jest obecnie dosyć trudne. Większość z nich jest już pozajmowana. Warto spróbować zarejestrować domenę ze swoim imieniem i nazwiskiem. Jeżeli oczywiście nie zrobił tego wcześniej ktoś inny.

Domenę rejestrujemy na rok lub więcej. Zarejestrowanej nazwy nie można będzie już później zmieniać czy modyfikować. Można oczywiście rejestrować kolejne, ale to oznacza też kolejne koszty.

Pomyśl czego potrzebujesz

Warto więc zastanowić się chwilę przy wyborze odpowiedniej nazwy naszej witryny. Krótka, łatwa do zapamiętania fraza, pomoże zwiększyć ilość wejść na bloga. Domena powinna być też adekwatna do profilu naszego bloga lub strony internetowej.

Kiedy udało nam się już znaleźć wolną, interesującą nas domenę, dodajemy ją do koszyka i przechodzimy do kasy/do koszyka.

Sprawdzamy, czy wszystko się zgadza i klikamy przycisk „Zamów”

Teraz przechodzimy do rejestracji nowego użytkownika. Jeżeli posiadamy już konto w home.pl, logujemy się do naszego panelu.

Wpisujemy nasze dane osobowe potrzebne do rejestracji usługi.

Następnie, przechodzimy do wyboru formy płatności. Warto jeszcze raz przed finalizacją transakcji, sprawdzić poprawność naszych danych adresowych.

Po opłaceniu usługi możemy już przejść do panelu zarządzania. Jeżeli wybierzemy jako formę płatności przelew tradycyjny, będziemy niestety musieli poczekać, aż nasza wpłata zostanie zaksięgowana na koncie usługodawcy. Natomiast po wykonaniu szybkiego przelewu, nasza usługa powinna być aktywna już po kilku minutach.

Na naszą skrzynkę mailową otrzymamy wiadomość potwierdzająca zakup usługi oraz login i hasło do serwera.

Etap drugi – konfiguracja serwera i instalacja oprogramowania.

Zarządzanie naszym hostingiem w pierwszej chwili może wydawać się trochę skomplikowane. Jednak kiedy już się trochę „oswoimy” z panelem klienta, zorientujemy się, że wszystko jest bardzo łatwe i intuicyjne.

Zaczynamy od logowania. Na stronie głównej www.home.pl w prawym górnym rogu klikamy menu „panel”.

W oknie logowania wpisujemy nasz login oraz hasło

Po wprowadzeniu danych logowania przechodzimy do panelu głównego z paskiem bocznym i pulpitem.

Klikamy w zaznaczone na obrazku „Usługi WWW” i wybieramy nasz serwer.

Teraz, aby uruchomić naszą pierwszą stronę internetową lub bloga, musimy jedynie „przypisać” domenę do serwera oraz rozpocząć automatyczną instalacją programu WordPress.

Zaczynamy od przypisania domeny.

W okienku „Przypisane domeny” klikamy w zaznaczony żółtym markerem napis „przypisz”.

Z rozwijanego menu „wybierz z listy”, wybieramy naszą domenę. Wszystkie inne ustawienia pozostawiamy bez zmian.

Klikamy na dole w niebieski przycisk „Wyślij” i automatycznie przenosimy się do kolejnego okna.

Nasza przypisana domena powinna być już widoczna na liście.

Kolejnym krokiem będzie instalacja programu Wordpress na naszym serwerze oraz przypisania domeny do tej instalacji. Wracamy do okna zarządzania serwerem. Klikamy usługi WWW

Następnie wybieramy nasz serwer.

W panelu serwera, po prawej stronie na dole w okienku „Instalacje” klikamy w „Nowa”.

Następnie wybieramy wersje programu do instalacji.

Wpisujemy nasz (dowolny) login administratora, adres e-mail oraz wybieramy domenę, która będzie przypisana do tej instalacji. Należy również potwierdzić zgodę na korzystanie z darmowej licencji WordPress. Klikamy w zaznaczony markerem suwak w wierszu „Licencja aplikacji GPLv2”. Na koniec klikamy przycisk „Zakończ”.

W kolejnym oknie zobaczymy listę naszych zainstalowanych aplikacji. Po kilkunastu sekundach odświeżamy widok. Status na zielono oznacza, że nasza pierwsza strona internetowa/blog już działa.

Etap trzeci – obsługa programu WordPress

Program obsługujemy za pomocą dowolnej przeglądarki internetowej. Zaczynamy od logowania do kokpitu. Dane potrzebne do logowania otrzymamy mailem na adres, który podaliśmy w trakcie instalacji programu. Poniżej przykładowa treść maila.

Klikamy w zaznaczony na obrazku link i przechodzimy do logowania.

Na obrazku poniżej widzimy kokpit programu. Z tego poziomu możemy zarządzać wszystkimi jego najważniejszymi funkcjami.

Klikając w ikonkę zaznaczoną w lewym górnym rogu, przełączamy widok pomiędzy kokpitem i naszą witryną/blogiem.

Strona internetowa/blog jak widzimy już działa. Nie wygląda może jeszcze zbyt atrakcyjnie, jednak wykonując tylko kilka prostych czynności, znacznie go poprawimy. Zabierzmy się więc do projektowania wyglądu.

Na początek może jeszcze w skrócie opiszę podstawowe funkcje dostępne w pasku bocznym kokpitu.

Wpisy, po utworzeniu dodawane są automatycznie do naszego bloga. Główna strona WordPress jest domyślnie ustawiona jako archiwum bloga. Wszystkie nowe wpisy, które utworzymy, tam właśnie się pojawią.

Media to zbiór wszystkich plików, które dodajemy do naszej strony czy bloga. Mogą to być np. zdjęcia lub filmy.

Strony, nazywane także stronami statycznymi nie są dodawane do bloga, czyli strony ze wpisami. Dowolną stronę można zamiast bloga, ustawić jako stronę startową. Łatwy dostęp do stron, możemy uzyskać, tworząc odpowiednie menu.

Komentarze zostawiają czytelnicy bloga, ale my sami decydujemy o publikacji komentarza.

Wygląd. W tej sekcji możemy zmieniać motywy, czyli ogólne „ramy” naszego bloga/strony. W zależności od zainstalowanego motywu, mamy również dostęp do różnych ustawień wyglądu strony i bloga takich jak wygląd nagłówka i stopki, kolory, i wiele innych ustawień

Wtyczki to dodatkowe „mini programy”, które możemy instalować. Spełniają one najróżniejsze funkcje, poprawiają wygląd i funkcjonalność naszego bloga. Nasz zainstalowany WordPress zawiera już zestaw podstawowych wtyczek.

Użytkownicy. Tutaj możemy edytować dane dostępu do programu.

Narzędzia zawierają między innymi funkcje eksportu oraz importu treści.

Ustawienia pozwolą nam zmienić tytuł oraz opis witryny, ustawienie strony startowej, strefy czasowej, daty, czy sposobu dodawania komentarzy.

WordPress posiada bardzo wiele różnych funkcji, których nie sposób dokładnie opisać w tak krótkim poradniku. Dodatkowo projekt jest cały czas rozwijany i ulepszany. Powstają kolejne aktualizacje, wiele nowych motywów, szablonów i wtyczek.

Projektowanie wyglądu bloga, proponuję zacząć od wyboru odpowiedniego motywu. Warto skorzystać z motywu, który oferuje również gotowe szablony stron. Można je wtedy łatwo instalować i wypełniać naszą treścią. Moim ulubionym motywem jest Astra. Znajdziemy tam dużo różnych opcji, nawet w darmowej wersji.

W panelu bocznym najeżdżamy myszką na menu „wygląd” i klikamy w „motywy”.

Po lewej stronie u góry ekranu klikamy przycisk „dodaj nowy”

W oknie wyszukiwarki wpisujemy nazwę motywu „Astra”.

Po chwili na ekranie powinien pozostać tylko jeden, interesujący nas motyw. Najeżdżamy myszką na obrazek i klikamy „zainstaluj”.

Po zainstalowaniu motyw możemy  aktywować. Klikamy w przycisk „aktywuj”, a następnie przełączamy widok na nasz blog.

Jak widzimy, z nowym motywem blog wygląda znacznie lepiej. Możemy teraz przejść do naszego przykładowego wpisu „Witaj Świecie”, żeby go edytować. Możemy dodawać też kolejne wpisy.

Po kliknięciu konkretny wpis, na górze ekranu, pojawia się dodatkowa  ikonka umożliwiająca edycję tego wpisu.

Poniżej pokazane jest okno edycji lub tworzenia nowego wpisu. Na pasku po prawej stronie możemy zmieniać różne parametry takie jak kategoria, czy obrazek wyróżniający. Zakładka „Blok” służy do edycji poszczególnych bloków, z których składa się wpis. Aby zapisać zmiany, klikamy w niebieski przycisk „Zaktualizuj” lub „Publikuj” w przypadku tworzeniu nowego wpisu.

Nasz blog w tym momencie możemy oficjalnie uznać za otwarty. Teraz pozostaje już tylko zapełnić go interesującą treścią, która przyciągnie do nas nowych czytelników.

Musimy zdawać sobie sprawę, że pisanie bloga to nie jest jednorazowe wydarzenie, tylko długotrwały proces. Kiedy już przebrniemy przez początkowe kwestie techniczne, zawarte w tym poradniku, uświadomimy sobie, że to dopiero początek drogi.

Na zakończenie pokażę jeszcze, gdzie możemy pójść trochę na skróty. Wykorzystując darmową wtyczkę „Elementor”, w kilka minut możemy stworzyć całkiem przyzwoicie wyglądającą stronkę.

Etap czwarty – korzystanie z gotowych szablonów.

Program WordPress, zainstalowany w kroku drugim, posiada w zestawie wtyczkę Elementor. Teraz należy ją tylko aktywować. 
W tym celu przechodzimy do kokpitu i po lewej stronie w menu klikamy  przycisk „Wtyczki”. Na liście zainstalowanych wtyczek odnajdujemy Elementor oraz klikamy „Aktywuj”.

Teraz każdy wpis lub stronę statyczną możemy edytować również w elementorze. Gotowe szablony stron zazwyczaj projektowane są bez paska bocznego lub jest on już tam wkomponowany jako jeden z elementów. Dlatego, żeby uzyskać pożądany wygląd strony/wpisu musimy wyłączyć pasek boczny na danej stronie.

Wchodzimy w edycje strony lub wpisu i w opcjach po prawej stronie odnajdujemy ustawienia panelu bocznego, po czym zaznaczamy „bez panelu bocznego”. Aktualizujemy stronę/wpis, aby zachować nowe ustawienia.

Teraz możemy  już przejść do edycji wpisu za pomocą elementora. Klikamy w zaznaczą na obrazku ikonę, aby uzyskać dostęp do biblioteki gotowych szablonów i bloków.

Wybieramy interesujący nas szablon i klikamy na niego

Klikamy zaznaczony na obrazku przycisk „Wstaw”.

Teraz wystarczy wstawić nasz tekst w miejsce przykładowego tekstu w szablonie. Na koniec zapisujemy zmiany zielonym przyciskiem na dole paska narzędzi. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *