W niektórych dziedzinach zawodowych cechy osobowości i tzw. kompetencje miękkie mogą mieć większe znaczenie niż doświadczenie i wyuczone techniki. Czy właśnie tak jest w przypadku pracy w dziale sprzedaży i obsługi klienta? 

Praca w sprzedaży

Praca w dziale sprzedaży – na czym polega?

Jeśli zaczynasz przeglądać ogłoszenia typu praca w sprzedaży Wrocław lub w jakimkolwiek innym mieście, szybko się zorientujesz, że choć zawarte w nich opisy stanowisk nieco się różnią, niemal we wszystkich wspomina się o kilku podstawowych obowiązkach związanych z tym stanowiskiem. Są to:

  • nawiązywanie relacji z klientem, 
  • doradzanie w wyborze produktu lub usługi,
  • odpowiadanie na pytania klienta,
  • podtrzymywanie długofalowych relacji z klientem,
  • wypełnianie planów sprzedażowych, 
  • profesjonalne reprezentowanie marki.

Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jak wygląda praca w dziale sprzedaży, gdyż w każdej firmie panuje nieco inna organizacja i kultura pracy, specyfika stanowisk, do których przypisany może być różny zakres obowiązków. Niemniej, nawet biorąc pod uwagę te różnice, podstawowym zadaniem sprzedawcy, a także opiekuna klienta, jest nawiązywanie relacji z ludźmi – aktualnymi lub potencjalnymi klientami firmy. Dlatego na stanowiskach tych umiejętności interpersonalne mają kluczowe znaczenie. Mówi się nawet czasami o tym, że ktoś jest urodzonym sprzedawcą. Określenie to odnosi się do sytuacji, gdy dana osoba posiada cechy, dzięki którym jest niezwykle skuteczna w pracy w sprzedaży i opiece klienta. 

Urodzony sprzedawca – kogo szukają pracodawcy?

Do tych najbardziej poszukiwanych cech u sprzedawców należą:

  • komunikatywność, elokwencja, umiejętność swobodnego wypowiadania się,
  • umiejętność budzenia zaufania i budowania więzi,
  • umiejętność budzenia autorytetu,
  • umiejętność przekonywania i skutecznego negocjowania,
  • wysoka kultura osobista, 
  • pozytywne podejście do ludzi, optymizm, swoboda w kontaktach z innymi,
  • opanowanie w sytuacjach stresowych, umiejętność zachowania profesjonalizmu nawet w trudnych sytuacjach czy wobec tzw. trudnych klientów, 
  • wysoka odporność na stres.

Wiele z tych predyspozycji ma ogromne znaczenie nie tylko w przypadku tradycyjnej pracy w sklepie, ale też pracy w sprzedaży internetowej. Choć w tym drugim przypadku kontakt z klientem jest zapośredniczony przez kanały cyfrowe / telefon, praca w sprzedaży przez internet także polega na budowaniu więzi z klientem, doradzaniu, przekonywaniu do zakupu, opiece pozakupowej itp. Dlatego u sprzedawcy online i telefonicznego opiekuna klienta także liczą się empatia, zdolności negocjacyjne i inne wyżej wymienione cechy.

Warto zwrócić uwagę na to, że wielu umiejętności interpersonalnych i kompetencji miękkich można się nauczyć. Na rynku znaleźć można wiele kursów z technik sprzedażowych, treningi charyzmy, szkolenia z metod negocjacji czy chociażby kursy dotyczące prezencji i budowania wizerunku w kontaktach z klientem i w biznesie.

Praca sprzedawcy – czy doświadczenie jest ważne?

Większość pracodawców preferuje osoby z doświadczeniem na podobnym stanowisku, jednak w przypadku sprzedaży i opieki klienta staż pracy nie ma aż tak dużego znaczenia. Jeśli charyzmatyczna, młoda osoba tuż po szkole / studiach jest w stanie przekonać pracodawcę, by ją zatrudnił, prawdopodobnie będzie też umiała zjednać sobie klientów. W efekcie pracodawcy chętnie przyjmują osoby bez doświadczenia i szkolą kadrę od podstaw. 

Z drugiej strony łatwość zdobycia pracy w sprzedaży, zarobki na konkurencyjnym poziomie w ramach np. systemu prowizyjnego, powodują, że na zawód sprzedawcy często decydują się osoby bez doświadczenia, szukające pierwszego miejsca pracy. Innymi słowy, pracodawcy są przyzwyczajeni do tego, że wielu kandydatów nie ma żadnego stażu pracy na podobnym stanowisku i nie jest to odbierane jako wada dyskwalifikująca w czasie rekrutacji. Zatem jeśli nie masz doświadczenia, a chcesz zacząć pracę z klientem, nie wahaj się i aplikuj na wybrane stanowisko – a w czasie rekrutacji po prostu spróbuj „sprzedać” pracodawcy swoją kandydaturę.


Jak założyć własnego bloga
5/5 - (2 votes)

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *