Dzisiejszy marketing nie ma już z tym nic wspólnego i prawdziwy marketing jest oparty przede wszystkim na wiedzy oraz uczciwym traktowaniu klienta. Z tego wpisu dowiesz się, co to jest marketing szeptany.

Co to jest marketing szeptany
Co to jest marketing szeptany

Na czym polega marketing szeptany

Na początek zdradzę tylko tyle, że nie ma on wiele wspólnego z szeptem, w potocznym tego słowa znaczeniu. Pojęcie, i zasada działania marketingu, jest przez wielu ludzi niewłaściwie rozumiana. Działania marketingowe kojarzą się nam z nachalnym sprzedawaniem zupełnie bezużytecznych rzeczy. Może rzeczywiście na początku naszej drogi do gospodarki rynkowej, tak się czasem zdarzało.

W Internecie znajdziemy bardzo wiele definicji marketingu. Według najprostszej z nich marketing jest to zaspokajanie potrzeb i osiąganie zysku. Jednak takie postawienie sprawy, moim zdaniem bardziej pasuje do definicji przedsiębiorczości. Marketing określiłbym jako całość działań, w celu określenia potrzeb konsumentów czy klientów, oraz próba zaspokojenia ich przy użyciu jak najmniejszych zasobów.

Marketing Internetowy, co to jest marketing szeptany

Różne formy działań marketingowych były z nami od zawsze. W pewnym sensie każdy z nas stosuje techniki marketingowe w życiu codziennym. Nowoczesną formą marketingu jest marketing cyfrowy, nazywany w Polsce marketingiem Internetowym. Nazwa, która przyjęła się w naszym kraju, nie oddaje jednak dokładnie charakteru tej nowoczesnej formy promocji.

Marketing cyfrowy może być również prowadzony poza globalną siecią. Przykładem marketingu cyfrowego prowadzonego bez użycia Internetu są cyfrowe banery umieszczane w sklepach lub na budynkach. To prawda, że zdarza się, że są one podłączone do Internetu, ale ich działanie nie opiera się na komunikacji Internetowej.

Co to jest marketing szeptany w Internecie

Marketing internetowy wykorzystuje różne kanały komunikacji. Wyróżniamy trzy podstawowe kanały komunikacji marketingowej: własny, płatny oraz nabyty. Do narzędzi kanału własnego zaliczymy między innymi strony internetowe, blogi, oraz profile w mediach społecznościowych. Kanały płatne to różnego rodzaju płatne reklamy. Natomiast do kanału nabytego zaliczamy wszystkich użytkowników, którzy z własnej woli i bezpłatnie angażują się w działania marketingowe na rzecz naszego przedsięwzięcia. Dlaczego to robią ?

W wielu przypadkach robią to zupełnie nieświadomie. Nabyli nasz produkt, są z niego zadowoleni, i dzielą się swoimi doświadczeniami ze znajomymi czy rodziną. Zdarza się niestety również tak, że klienci nie są do końca zadowoleni, z naszego produktu, i również informują o tym innych. Twierdzenie, że nieważne jak o nas mówią, byle by mówili, sprawdza się tylko w show-biznesie. Dlatego będzie lepiej dla naszej firmy, jeśli będziemy zapobiegać negatywnym przejawom marketingu szeptanego.

Jak zapanować nad marketingiem szeptanym w Internecie

Niektórzy twierdzą, że nad marketingiem szeptanym nie da się do końca zapanować. Nie zgadzam się z taką opinią. Tak było z tradycyjnymi formami marketingu szeptanego. Negatywne opinie w sieci można kontrolować i często w pewien sposób korygować.

Jednak zanim rozwiążesz jakiś problem, musisz najpierw zdawać sobie sprawę z jego istnienia. Jeśli dobrze znasz swoją grupę docelową, wiesz także, gdzie w Internecie możesz ich znaleźć. Przeglądaj fora internetowe, bierz udział w dyskusji lub nawet inicjuj rozmowy na temat Twojej firmy lub konkretnego produktu.

Takie działania wbrew pozorom są proste do zrealizowania. Kluczowa będzie tutaj znajomość zwyczajów Twojej grupy docelowej. Jeżeli np. sprzedajesz specjalistyczne narzędzia budowlane, nie ma sensu szukanie opinii na ich temat na forach dla niepracujących mam, zajmujących się domem i dziećmi.

Co to jest marketing szeptany, podsumowanie

Marketing szeptany wszedł już na stałe do kanonów marketingu. Jednak stosowane przez niektóre agencje marketingowe metody, mogą budzić pewne wątpliwości natury etycznej. Pisane na zamówienie komentarze czy recenzje, budują nieprawdziwy wizerunek firmy, oraz w pewnym sensie wprowadzają w błąd potencjalnych klientów.

Wydaje się, że niektórzy po prostu nie rozumieją, co to jest marketing szeptany, i mylą go z marketingiem szemranym. Marketing nigdy nie powinien polegać na nieuczciwych praktykach. Zasada ta dotyczy również szeroko pojętego marketingu szeptanego.

Zapisz się do naszego newslettera

Otrzymasz praktyczny poradnik – instrukcję zakładania własnego bloga lub strony internetowej.


Zachęcamy do komentowania i udostępniana naszych treści.

5/5 - (4 votes)

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *